PÁLYÁZAT KIÍRÁSÁNAK NAPJA:
2024. december 12.
HELYSZÍN:
Online pályázat
JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ:
2025. február 21.
1. Bevezetés
A spirométer készülékekkel végzett légzésfunkciós vizsgálatok alapvető szerepet játszanak a tüdőgyógyászati megbetegedések diagnosztikájában és differenciáldiagnózisában. Továbbá, a spirometria, a hazai és világszinten leggyakoribb krónikus légúti betegségek, az asztma és krónikus obstruktív tüdőbetegség (továbbiakban: COPD) diagnózisának elengedhetetlen kelléke.
Az obstruktív tüdőbetegségek gyakori betegségek, viszont aluldiagnosztizáltak, illetve téves diagnózis miatt a betegek gyakorta nem vagy nem megfelelően részesülnek kezelésben.
Az obstruktív tüdőbetegségek időben történő diagnosztizálása jelentős közegészségügyi hatással járhat.
Magyarországon az ezer lakosra jutó újonnan diagnosztizált asztmás és COPD-s betegek tekintetében jelentős különbségek vannak az egyes vármegyék között.
A spirometriás vizsgálatokhoz való egyenlő hozzáférés segíthet az egyenlőtlenségek csökkentésében és mérsékelheti a késői, illetve aluldiagnosztizálásokat a középértéktől elmaradt vármegyékben.
A Chiesi célja az egészségügyi ellátáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása a légzőszervi betegségek diagnosztizálása tekintetében. A Chiesi erőforrásai azonban limitáltak, továbbá mivel a Chiesi olyan egészségügyi szervezet részére kíván Eszközt adományozni, amely arra rá is szorul, ezért egy ún. „Health Equity Pályázatot”-ot indít (továbbiakban: Pályázat), amely Pályázat során azon egészségügyi szervezetek részére kerül sor az Eszköz adományozására, amelyek a leginkább rászoruló vármegyékben találhatóak. 2024-ben az érintett vármegyék: Vas, Somogy, Tolna, Győr-Moson-Sopron, Csongrád-Csanád, Veszprém, Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, Közép-Magyarország.
2. Pályázat
A Pályázat keretében a Chiesi minden évben 4 db új spirométer készüléket és a hozzá tartozó vírus- és baktériumszűrő eszközt (továbbiakban: Eszköz) adományoz a jelen pályázati felhívásban szereplő kritériumoknak, feltételeknek megfelelő azon egészségügyi intézménynek, amelyet a Chiesi illetékes bizottsága kiválasztott.
Egy pályázó évente csak egy Eszközre pályázhat; egy egészségügyi intézmény részére évente csak egy Eszköz adományozható.
A Pályázat először 2024. évben kerül meghirdetésre, azt követően pedig minden évben addig, amíg a Chiesi azt vissza nem vonja. A Chiesi fenntartja a jogot a Pályázat visszavonására, vagy annak bármely részletének megváltoztatására.
A pályázatnak az alábbiakat kell tartalmaznia:
- pályázó adatai (név, székhely, cégjegyzékszám/törzskönyvi azonosító szám, adószám, képviseletre jogosult neve és titulusa, kapcsolattartó neve és titulusa);
- működési terület;
- az intézmény alkalmazásában álló pulmonológus szakorvosok havi összes rendelési ideje (óra);
- az intézményben jelenleg rendelkezésre álló, működő spirométer készülékek száma;
- nyilatkozatot, hogy a szakmai irányelveknek megfelelő színvonalon történő ellátáshoz szükséges számú működő spirométer az egészségügyi intézményben nincs;
- azon kijelentést, hogy az Eszköz adományozása nem ösztönzi, és nem szabja feltételül a Chiesi gyógyszereinek ajánlására, rendelésére, beszerzésére, értékesítésére, forgalmazására, alkalmazására, forgalomba hozatala engedélyezésére, vagy árhoz nyújtott támogatására vonatkozó döntéseket,
- azon kijelentést, hogy az Eszköz felhasználásának szakmai feltételei és a felhasználás ellenőrzése biztosított;
- a pályázó vállalja írásos szerződés kötését az Eszköz adományozása érdekében.
A pályázati kérelem a Chiesi elektronikus pályázati felületén, a palyazat.chiesi.hu oldalon érhető el, ahol a pályázni kívánó egészségügyi intézmény a pályázatát benyújthatja.
A pályázathoz csatolni kell a pályázó hatályos Alapító Okiratát (létesítő okiratát), továbbá – nonprofit gazdasági társaságok esetén – annak legutóbbi éves beszámolóját és kiegészítő mellékletét.
3. Pályázó
Csak költségvetési intézménynek minősülő egészségügyi szervezet (pl. állami tulajdonban lévő kórház) vagy állami tulajdonban lévő nonprofit gazdasági társasági formában működő egészségügyi szervezet pályázhat.
4. Pályázat időtartama
Pályázni 2024. 12. 12. 0:00 órától – 2025.02.21. 23:59 óráig lehet.
A pályázatnak a pályázati határidő végéig be kell érkeznie a Szervezőhöz.
A korábban, vagy később beküldött pályázatokat a Chiesi nem veszi figyelembe.
5. Pályázatok elbírálása,
kedvezményezett kiválasztása
Publikusan elérhető adatok (adott évi Korányi Bulletin szerinti vármegyei asztma és COPD incidencia, valamint ugyanazon évi KSH szerinti vármegyei lakosságszám) alapján standard módon kiszámolható az egyes magyarországi vármegyék közötti különbség és sorrend az asztma és COPD együttes diagnosztizálása tekintetében. Ezen adatok alapján a Chiesi minden évben meghatároz egy középértéket (továbbiakban: medián). A medián érték feletti vármegyékből beérkező pályázatok automatikusan érvénytelen pályázatoknak minősülnek.
Csak a medián érték alatti vármegyékből érkező pályázatok az érvényes pályázatok, a Chiesi csak ezen pályázatokat veszi figyelembe, bírálja el.
Az adomány megítélése mindenkor objektív alapokon történik. 2024-ben az érintett vármegyék: Vas, Somogy, Tolna, Győr-Moson-Sopron, Csongrád-Csanád, Veszprém, Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, Közép-Magyarország.
A Chiesi a pályázatot a pályázati határidő leteltét követően, 2025.02.28. napján az alábbiak szerint bírálja el a pályázatokat nem nyilvános ülésen:
Először kiválasztásra kerülnek a medián érték alatti diagnosztikus rátával rendelkező vármegyékből érkezett pályázatok. Ezen pályázatokat a Chiesi ezt követően az alábbi szempontok szerint vizsgálja meg:
- ellenőrzi, hogy a pályázat a jelen pályázati felhívásban írt minden feltételnek megfelel;
- az egészségügyi szervezet létező és működő szervezet;
- a közhiteles adatbázisban szereplő adatok megegyeznek a pályázatban meghatározott adatokkal;
- Alapító Okirat (létesítő okirat) kérvényezés időpontjában hatályos verziója megküldésre került;
- nonprofit szervezet esetén a legutóbbi éves beszámoló megküldésre került;
- a szervezet jogosult-e egészségügyi szolgáltatást nyújtani.
A fenti feltételeknek meg nem felelő pályázat érvénytelen pályázat.
Ezt követően a fentiek szerint kiválasztott pályázatok közül a Chiesi Compliance Bizottsága elbírálja és kiválasztja a kedvezményezetteket az alábbiak szerint:
A kiválasztás alapja a publikusan elérhető adatok alapján az obstruktív tüdőbetegségek diagnosztikus rátájára vonatkozó, a fenti, 5. pont első bekezdése szerint meghatározott sorrend szerinti elmaradottság. A legelmaradottabb vármegye az, amely területén található egészségügyi intézmények részére adományozható az Eszköz. Ha ilyen nincs, vagy ezen vármegyéből pályázó(k) nem merítik ki az adott évben rendelkezésre álló Eszközöket, akkor a kialakított sorrend szerinti második legelmaradottabb vármegye. Ezen elvek szerinti kiválasztást addig kell folytatni, amíg az összes, rendelkezésre álló Eszköz adományozásra nem kerül.
Amennyiben valamely vármegyéből több egészségügyi intézmény is pályázott és ezen intézmények közül választani kell, mert nincs elegendő adományozandó Eszköz, abban az esetben az egyes intézmények közötti választás alapja az adott intézményben egy munkaórára jutó működő spirométer készülékek száma. Az adományozás szempontjából az adott vármegye nagyobb fajlagos munkaóra per spirométer mutatóval rendelkező intézménye elsőbbséget élvez a kisebb mutatójú intézménnyel szemben. A kedvezményezettet a Chiesi értesíti és megküldi részére az adományozási szerződés mintáját.
6. Az eszköz átadása
Az adományozási szerződés aláírását követően a felek egyeztetnek az Eszköz átadásáról, amelyről Átadás-átvételi jegyzőkönyv (továbbiakban: jegyzőkönyv) kerül felvételre.
A jegyzőkönyv tartalmazza az átadás pontos napját, helyszínét, az eszköz pontos megnevezését, darabszámát, a beszerzési számla szerinti nettó értékét, ÁFÁ-ját, bruttó értékét, valamint az Eszköz piaci értékét, továbbá az átadó és az átvevő fél aláírását.
A Chiesi, mint átadó átadja az egészségügyi szervezet részére az Eszközt a jegyzőkönyv két példányának kitöltésével és aláírásával. A jegyzőkönyv aláírásával az átadó igazolja, hogy átadta az Eszközt, az egészségügyi szervezet vezetője aláírásával és a pecséttel igazolja, hogy azt Chiesi-től átvette.
A fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátásra (fekvőbeteg-ellátást biztosító egészségügyi szolgáltató részére) történő eszközátadás kizárólag az intézeti gyógyszertáron keresztül az intézeti főgyógyszerész részére kerül átadásra.
Az intézeti főgyógyszerész igazolt távolléte esetén a fekvőbeteg ellátást biztosító egészségügyi szolgáltató belső szabályzójában az intézeti főgyógyszerész helyettesítésére kijelölt személy veheti át az Eszközadományt. Ebben az esetben az átadás-átvételi jegyzőkönyv mellé azon szabályzat csatolása is szükséges, amely a helyettesítésről rendelkezik. Közvetlenül kórházi osztályra, illetve ott dolgozó HCP részére az Eszköz nem adható át.
Az aláírt jegyzőkönyv egyik példánya az egészségügyi szervezetnél marad, másik példányát az átadóé.
Kelt: Budapest, 2024.12.12.